Wednesday, 24 June 2015

Julisteen kehystäminen, lasin ja paspan käyttö

Onko väliä, miten julisteen tai taideteoksen kehystää? 

Sinne vaan, halppiskehykset ja seinää kohti? Tarvitaanko paspaa? Ammattikehystäjää?
Mitäs lasista, UV-lasia, kirkasta lasia, mattalasia, näkymätöntä lasia, MITÄ?

Tuossa muutama kysymys, joita kannattaa miettiä, kun lähdet kehystämään teoksia.

Kehys:


Taulun kehys on yhtä tärkeä valinta, kuin vaikkapa silmälasien kehysten värin päättäminen,
kehys joko tuo hienosti teoksen esiin tai sitten vie siltä kaiken huomion.

Kehyksen valintaan vaikuttaa mm. muu sisustus, huonekalut, huoneen seinän koko, lattian väri, 
verhot, sohvat , valon ja ikkunoiden määrä, ja kaikki se, mitä kyseisessä tilassa on. Lisäksi kehyksen täytyy vielä luonnolliesti sopia teokseen! Siinäpä monta mietittävää asiaa! 
Siksi käytän itse aina ammattikehystämöä apuna.

Mikä se paspis on?

 Passepartout, paspartuuri, paspa, paspis, aukkopahvi, kehyskartonki…. 
Rakkaalla lapsella on monta nimeä!

Paspalla tarkoitetaan sitä pahvia, joka on kehyksen/raamin ja teoksen välissä. 

Mitä virkaa sitten paspiksella on?

Paspista käytetään yleensä sekä näön vuoksi että hyötyseikkana. Paspis pitää teoksen
irrallaan lasista. Jos taideteos on lasissa kiinni, se saattaa tarttua lasiin vuosien myötä ja sen
irrottaminen siitä lasista on joskus mahdoton tehtävä ja teos on pilalla. Suosittelen
aina käyttämään paspaa, kehystit sitten mitä tahansa teosta.

Huomioi paspaa valitessasi, että se on happovapaata. Mikäli se ei ole, teoksestasi
häipyy värit vuosien mittaan ja niitä ei saa takaisin. Tässä yksi syy, miksi käyttää ammatti-
kehystäjää apuna aina kaikenlaisessa kehystämisessä. Toinen syy on tietysti
se, että haluamme tukea suomalaista käsityötä ja kehystäminen on sitä
itseään - suomalaista osaamista ja käsityötä.

Taideteoksen suora kosketus lasiin aiheuttaa vaurioita, sinne voi kertyä kosteutta, 
kuva tarttua lasiin, väliin voi kasvaa jopa hometta - sitäkin olen nähnyt, 
paspalla pelastetaan siis monta asiaa!

Paspiksi on vaikka minkä värisiä ja erilaisin pintakuvioin toteutettuja:


Mikä mattalasi, tavallinen, näkymätön, uv-suojattu?

Tavallinen kirkas lasi:

on hyvä vaihtoehto, se on myös edullisin ja se tuo hyvin esiin 
teoksen värit ja sävyt. Ongelmallista kirkkaassa lasissa on se, että kun sitä kuvataan, 
heijastumat pilaavat useimmat kuvat.....

Mattalasi:

Tiesitkös mattalasin olemassaolosta? Siinäpä hyvä lasi kuvien ottoon, ei heijastumia.
Ongelmat: mattalasi usein latistaa taideteoksen värejä tai sävyjä

UV -lasi:

Nimensä mukaisesti, uv-lasi suodattaa auringonvalon/valon haittavaikutuksia.
Näin, jos teoksesi on kirkkaassa paikassa, se ei haalistu kuten tavallisen
lasin kanssa kävisi. Julkiset tilat jne. ovat juuri tällaisia tai jos huoneessasi
on paljon ikkunoista tulevaa valoa...

Näkymätön lasi:

Kallein vaihtoehto, mutta oikeesti, tämä näyttää siltä kuin ei olisi lasia ollenkaan.
Niin näkymätön se on. Kutsun sitä hengettömäksi lasiksi :)
Tätä ei varmasti ole saatavissa kaikista kehystämöistä, mutta kannattaa kysyä,
sitä voivat tilata tukkureiltaan. Suosittelen!

Muovin käyttäminen lasin sijasta:

En ole itse koskaan käyttänyt akryylilevyä, mutta jos teos sijaitsee paikassa, jossa on 
mahdollisuus rikkoutua, onhan muovi turvallinen vaihtoehto. 
Mikäli tätä muovipintaista kehystä joudut pyyhkiä/puhdistaa (pölyt jne.) 
ole varovainen, siihen jää sitten helposti naarmuja ja jälkiä.

-------------------------------------------------

Siinä muutamia vinkkejä teostesi kehystämiseen, toivon että niistä
oli sinulle hyötyä tai ainakin ajattelun aihetta.


Seuraavaksi, opitun asian testaaminen käytännössä & pieni mainoskatko:

Alla kuvassa, R i i k e:n seinältä, kehystetty, alkuperäinen teokseni.

Katseleppas, miten se on kehystetty - tunnistatko jo mitä materiaaleja siinä on käytetty?
Vastaukset löydät kuvan alta:



Varmasti huomasit kaikki pienet yksityiskohdat, mutta tässä kertaus:


1) Huomaat mustan n. 4cm leveän, tasaisen, mattapintaisen kehyksen, 
2) sen jälkeen happovapaata, mustaa mattapintaista paspista noin 4cm teoksen ympärillä
3) entäpäs lasi? Huomaat kuvassa näkyvistä heijastuksista että lasi on kirkas.

Iso määrä mietittäviä ja huomioitavia seikkoja mutta lopputulos näyttää aika hyvätä, vai mitä?

PS.
Yhteistyö R i i k e:n kanssa poiki taas uutta, nyt tuo yllä näkemäsi "fiilistelyä" teokseni on saatavana
riikeltä isona julisteena (50x70cm) seinälle - klikkaa tästä riiken sivuille.

Kiitos, kun piipahdit täällä,

terkuin iloinen kalligrafi
marikakk

No comments:

Post a Comment