Monday, 2 November 2015

Hopeakynä - tuo rakastettu & unohdettu, ihana taiteilijan kapistus

Löysin tarvikkeiden sekalaatikosta hopeakynäni ja muistoja tulvahti mieleeni,
siitä on jo aikaa, kun kyseistä kynää olen käyttänyt.

Kuva: Liisa Uotila

Itse omistan kyseisen kynän, käytän sitä tumman paperin viivoitukseen. 
Vaaleaan paperiin teen joskus hopeakynällä kuvioita, siitä jää ihanan hento ja vähän
kiiltävän oloinen jäki. Hopeakynä on kaunis, ihan esineenäkin ja väline'kalligrafina' olen siihen
täysin rakastunut :)

Entäpäs ystäväni? Haastattelin muutamaa kollegaani,
nimeä klikkaamalla pääset kyseisen kalligrafin omille nettisivuille,
tai facebook sivustolle.


Maarit Ali-Marttila-Olkkola
Käytän tummien ja joskus hankalien (karheat) papereiden viivoittamiseen.


hopeakynästä – sehän oli renessanssiajan taiteilijoiden hyvin suosittu piirustusväline. 
Silloin tehtiin piirtimiä myös esim. kuparista, sinkistä ym. Hopeakynällä piirrettyjen kuvien sävy muuttui ajan myötä, hopean hapettumisen ym. kautta. 

Kun katsot vanhoja piirroksi tuolta ajalta, niissä on avain hiuksen ohuita viivoja ja siinä se salaisuus piilee miksi sitä on hyvä käyttää apuviivoitukseen.  
Tummissa papereissa viiva ”häviää” kokonaan ajan myötä ja vaaleissa se on niin 
hienon hieno ettei haittaa vaikka on paikallaan. 
Tietenkin on oltava hyvin tarkka mihin viivan vetäsee.

Taidehistoriassa ja jopa Cennino Cenninin kirjassa kerrotaan tuosta mainiosta 
työvälineestä. Minulla on lyijytäytekynässä lyijyn asemesta hopealangan pätkä.

Samaten, jos on pintakäsitelty paperi - sellainen johon jo pinikin kumin hipaisu jättää jäljen, niin hento hopeakynän jälki on mainio apu.

Omistan ns. hopeakynän ja käytän sitä melko usein juuri tummille papereille viivoitukseen.
Se on siinä tummille papereille hyvä, himmeä lähes huomaamaton viiva jota 
ei tarvitse poistaa vaan se poistuu ajanmyötä itse. Pitää kuitenkin olla tosi tarkka 
viivoituksen kanssa kun hopeakynän jälkeä ei voi sitten kumittaa.

Liisa Uotila
Tilasin Luhdan Tarjalta hienon hopeakynän, jonka Tarja vielä kauniisti nimikoi nimelleni. 
Paljoa en ole vielä käyttänyt, oikeastaan viivoittanut vain tumman sinistä paperia. On minulla myös toinen hopeakynä, lyijytäytekynä, jossa lyijyn olen korvannut pätkällä hopealankaa

Tiesithän, että hopeakynällä voi tehdä oikeita kuvia joissa jälki säilyy, kunhan
pohja on liidulla käsitelty. Hopean ja liitupohjan välillä tapahtuu kemiallinen
reaktio, jolloin kynän jälki tummuu ajan myötä. Tavallisesta paperipinnasta
jälki haihtuu, siksi hopeakynä on suosittu viivoitusväline.

Mulla ei oo hopeakynää, mutta olen käyttäny joskus sopivan mallisen hopealusikan vartta samaan tarkoitukseen.Tummille papereille käytän viivoittamiseen valkoista värikynää tai liitukynää. Räätälin liitu toimii loistavasti.

Löytyy. Käytän oikeastaan vain tummien paperien viivoittamiseen.
----------------------------------------------------------

Jos haluat tämän ihanan kynän itsellesi, niitä valmistaa tällä hetkellä:

Kultaseppä Sanni Lehtinen
p. 040 722 3004
kultaseppa.sanni@gmail.com

“Hopea on kierrätyshopeaa mikä on puhdistettu alkuaineiseksi puhtaaksi hopeaksi, sulatan tästä tangon ja valssaan sen sopivaan ainevahvuuteen. Tämän jälkeen muotoilen kärjen ja kiillotan kynän.”
--------------------------------------------------------------------------------------
Kuva: Anneli Stenroos

Hopeakynästä googlessa:
Hopeakynä on kynä, jonka varteen on kiinnitetty hopeinen kärki.[1]
Hopeakynä oli suosituimmillaan renessanssin taiteessa ItaliassaSaksassa ja Hollannissa, vaikka se, samoin kuin sen lyijykärkinen muunnos, tunnettiin jo antiikin aikana.[1] Antiikin Kreikan ohella muinaisessa Egyptissä ja Roomassa käytettiin pieniä lyijykiekkoja piirtämiseen ja kirjoittamiseen. Euroopassa käytettiin myös 1300-luvulta alkaen hopean ohella lyijystä tai sinkistä tehtyjä kärkiä hopeakynissä.
----------------------------------------------------------

Kiitos, kun piipahdit täällä blogin puolella,
toivottaa iloinen kalligrafi marikakk


 


No comments:

Post a Comment